Lessen zijn in 5 niveaus ingedeeld om een gestructureerde en op voortgezette studiemethode te ontwikkelen. Op deze manier worden de fysieke condities en behoeftes van elke student gediend. Serieuze beoefening van het Iyengar systeem zal leiden tot serieuze verbetering van kracht, coördinatie, flexibiliteit, doorzettingsvermogen bij het uitvoeren van de houdingen, met als resultaat een sterk toegenomen gevoel van welzijn.

Niveau 1

Dit is voor alle beoefenaren, die nog niet bekend zijn met Iyengar yoga. The elementaire onderdelen van het Iyengar-systeem, de methode worden geleerd in staande houdingen, schouderstand en andere basishoudingen. De lessen zijn gebaseerd op het boek: Yoga in Action, van Geeta S. Iyengar.

Niveau 2

Verdieping van de basishoudingen. Kop stand, achteroverbuigingen zonder hulpmiddelen worden aan de lessen toegevoegd. Pranayama, de kunst van het ademhalen wordt geïntroduceerd.

Niveau 3

Omdat de complete fysieke conditie door gedraaide houdingen van het lichaam verbetert, worden ook alle houdingen langer aangehouden. Achteroverbuigingen en omgekeerde houdingen worden geïntensiveerd. Zittende Pranayama wordt aan het programma toegevoegd.

Niveau 4

Zelfstudie en beoefening wordt gestimuleerd. Lessen zijn voor meer gevorderde studenten en leraren. Variaties in achterover- en vooroverbuigingen. 4-5 verschillende pranayama oefeningen worden onderwezen.

Niveau 5

Bekwaamheid in de gevorderde houdingen. Precisie is het belangrijkste aandachtspunt in het lesgeven en de beoefening.